Opakowania to jedne z podstawowych elementów występujących we wszystkich gałęziach przemysłu. Nieważne, czy chodzi o produkty spożywcze, z którymi najczęściej jest kojarzone, czy o różnego rodzaju komponenty produkowane przez zakłady specjalizujące się w częściach samochodowych. Jednym z najdłużej znanych i najczęściej stosowanych rodzajów opakowań są opakowania kartonowe. Choć wydawałoby się, że przecież jogurt znajduje się w plastikowym pojemniku, a krem w szklanym słoiczku, to jednak każdy z tych produktów zostaje umieszczony na czas transportu w opakowanie zbiorowe, które w dziewięćdziesięciu procentach jest wykonane z kartonu.
Wymagania dotyczące opakowań
Producent opakowań to osoba, która musi posiadać interdyscyplinarną wiedzę. Choć wydaje się, że to rodzaj produkcji jak każdy inny, opakowania bez względu na przeznaczenie muszą spełniać szereg wymagań. Specyfikacje te pochodzą od klientów oraz z norm jakościowych i regulacji prawnych. Funkcje opakowań są rozległe i zależne od środowiska do jakiego trafi opakowanie. To poprawnie zaprojektowane to przede wszystkim przedmiot mający zagwarantować bezpieczeństwo pakowanego produktu i wie o tym każdy producent opakowań. Jednak opakowanie, które miałoby spełnić tylko jedną funkcję byłoby nierozsądne ekonomicznie. Opakowania reklamowe, czyli takie mające na celu wzbudzenie w kliencie poczucia znajomości produktu i chęci kupienia go, może jednocześnie być pełnowartościowym opakowaniem, spełniającym funkcje zabezpieczające, transportowe czy logistyczne.
Zalety kartonu
Papierowe torby reklamowe są przede wszystkim niesamowicie funkcjonalne, a przy okazji spełniają szeroko pojęte wymagania ekologiczne. Nic nie stoi na przeszkodzie, by produkować je z makulatury. Opakowania wykonane z papieru są wytrzymałe, odporne na zrywanie oraz działanie szkodliwych czynników zewnętrznych. Odpowiednia gramatura opakowań papierowych nie pozwoli na przepuszczanie oleju czy innych niebezpiecznych substancji, które mogą znaleźć się w zasięgu opakowania. Ponadto takie opakowanie można ponownie przekazać do recyklingu. W karton można opakować praktycznie wszystko, a odpowiednie zaprojektowanie jego powierzchni może obejmować nie tylko umieszczenie wszelkich podstawowych informacji o pakowanym produkcie i pochodzeniu samego opakowania, ale również spełniać walory marketingowe. Opakowania reklamowe to nie tylko reklamówki z logiem firmy, ale również wszystkie inne rzeczy. Wielobarwna etykieta to przecież nic innego, jak część opakowania, a można na niej zawrzeć wiele.